zklidnění dopravy a komunikace

Jde o hluboké znalosti nebo něco jiného?

Dne 27. 5. jsme v sekci Aktuality zveřejnili článek "Hluboké znalosti vedení obce", který jsme zaslali 15.5. šéfredaktorovi Dobřejovického zpravodaje ke zveřejnění do červnového vydání. Je tam stále. Současně jsme informovali, že šéfredaktor odmítl článek zveřejnit se zdůvodněním, že obsahuje prokazatelně nepravdivá tvrzení. I ta jsme tam uvedli, vč. našeho stanoviska. Obrátili jsme se proto na redakční radu se žádostí o revokaci tohoto rozhodnutí. Rada potvrdila, po seznámení se s vyjádřením obce, stanovisko šéfredaktora. Poté ještě podrobně informovala zastupitelstvo. Důvodem snad bylo bizarní tvrzení předsedkyně rady, že zastupitelstvo odpovídá za zveřejněný obsah. To je samozřejmě hloupost. Podívejme se tedy podrobněji na "nepravdivé informace":

  • dodavatel stavby, který nemá oprávnění k stavební činnosti atd.

To, že neměl v předmětu činnosti toto oprávnění zapsáno v obchodním rejstříku jsme uvedli několikrát, poprvé již 1.9.2023. Nebylo zapsáno ani ve výročních zprávách a auditech firmy od r. 2016. Na to nepřišla žádná reakce. Ale najednou 7.12.2023 si tuto činnost do předmětu činnosti nechala firma zapsat. Nyní ale obec uvedla, že firma na tuto činnost má živnostenské oprávnění z r. 2016 a může ji tedy vykonávat. Proč si ji nenechala do obchodního rejstříku zapsat, ačkoliv od té doby několikrát měla valnou hromadu? Za to jí ale hrozí maximálně pokuta. Proč obec živnosťák neukázala dřív? Tvrzení, že nemůže stavební činnost vykonávat, bychom samozřejmě vzali zpět, nikoliv ale to, že tuto činnost neměla zapsánu v OR.

  • že minulé vedení obce také získalo dotaci 10 mil. Kč na zklidnění dopravy

Namítají, že to nebyla dotace získaná do rozpočtu obce, ale investice do vlastního majetku kraje – silnice III. třídy. Není ale jedno, zda úhrada za projekt na zklidnění dopravy v obci by šla přes účet obce nebo z účelové dotace pro KSÚS, výhradně na tento projekt? Obec předložila kvalitní projekt vč. stavebního povolení. Získala na něj, prostřednictvím KSÚS 10 mil. Kč. Nové vedení obce projekt zahodilo a tím i investici kraje do komunikací v obci za 10 mil. Kč. Pokud jde o článek, stačilo by jen vypustit slovo dotaci, a naše je tvrzení bezchybné. Stačilo jen upozornit.

  • tu (dopravní koncepci) ovšem stávající vedení obce hodilo do koše s tím, že připraví jiný komplexní projekt zklidnění. Ten projekt také někam hluboko zapadl

- Nejdříve je třeba obci vysvětlit co slovo koncepce znamená. Koncepcí je třeba rozumět ucelený komplexní návrh, jak       dosáhnout cíle, v našem případě zklidnění dopravy v Dobřejovicích. Měla by obsahovat konkrétní způsob, prostředky a     termíny, jak daného cíle dosáhnout. Žádný takový komplexní materiál ale obec nikdy nezpracovala, a proto ani neschválila.
- Nebo za koncepci považují zastupitelstvem schválenou Koncepční studii z r. 2021 – směrový dopravní průzkum tranzitní        dopravy zpracovanou p. V. Novotným? Podle našeho názoru jde o kvalitní analytický dokument, ze kterého je třeba při     zpracování koncepce vycházet, ale koncepcí není. Obsahuje řadu námětů, i alternativních, směřujících především ke     komunikacím mimo Dobřejovice.Žádné konkrétní kroky ke zpracování ucelené koncepce z ní obec nevyvodila, jen ji   schválila.
- Je koncepcí studie z r. 2021 - omezení tranzitní dopravy, ze které vyplývá, že obchvat Dobřejovic je nesmysl?
  Vybudované nové chodníky a přechody a zvýšení počtu radarů zvyšují především bezpečnost chodců. Za to je třeba obec    pochválit, ale naplňováním neexistující koncepce určitě nejsou a ke zklidnění dopravy určitě nevedou.
- Dokládá souhlas obce s napojením ulice K Chotobuzi na ulici Říčanská v Průhonicích, která může přivést do obce další       nárůst dopravy, že pracují s nějakou koncepcí zklidnění dopravy? A co stavba nabíjecích stanic pro elektromobily v centru   obce?

Výsledek "naplňování koncepce zklidnění dopravy" tedy zastavení trendu zvyšování dopravy v obci – v květnu 2015 projelo v obou směrech přes Dobřejovice 7.656 aut denně, v květnu 2018 srovnatelně 9.000, v r. 2021 narostla na 10.525 aut denně. A počet aut projíždějících obcí dál roste. Podle vedení obce je jich už 14.000. Skvělá práce!

  • kromě toho zajištění dotace cca 1 mil. Kč na propojení ulic v Porostlým a Polní spadá také do období minulého vedení.

Tady má obec námitky oprávněně. Žádost o dotaci byla sice na projekt schválený minulým vedením v r. 2017 podána, ale v polovině roku 2019 byla zamítnuta. Nové vedení pak podalo žádost novou do nového dotačního titulu. Tato nepřesnost nás mrzí.

25.6.2024

Dobíjecí stanice do každé vesnice

V obci je stále více elektromobilů, pro jejich vlastníky je třeba něco udělat! Postavit vedle budoucího dětského hřiště dobíjecí stanice. Nebudou ale sloužit jen našim občanům, ale i návštěvníkům sportovně společenského centra při návštěvách hospody, kiosku, fotbalových utkání a rodičům trénujících dětí. Je to tak důležité pro rozvoj obce, že sami připravíme a uhradíme projektovou dokumentaci, betonové základy pro stanice, elektroměrný rozvaděč a jeho napojení a vyhradíme 4 parkovací místa. ČEZ už jen zajistí provozovatele distribuční soustavy a zafinancuje nové dostatečně kapacitní připojení. Třešničkou na dortu bude nájemné 24 000,- Kč ročně. Co je ještě důležité, v žádném případě to nezvýší dopravu v obci! A náš spolek tomu nerozumí. To jsou závěry našeho vedení obce k tomuto, jak uvádějí strategickému záměru.

Náš spolek tomu skutečně nerozuměl ale už, díky prezentaci záměru na zastupitelstvu, tyto hluboké úvahy pochopil:

- proč by občané Dobřejovic, kteří používají elektromobily, si je nabíjeli doma, když si je budou moci nabíjet u těchto dobíječek o cca 50% dráž. To je přeci logické;

- dobíjecí stanice jsou určeny také pro automobilisty, kteří Dobřejovicemi projíždějí nebo pro které budou dobíjecí stanice nejblíže, protože žádné okolní obce si nestaví ve svých centrech dobíjecí stanice. Budou to mít alespoň blízko. Co bychom pro dobré sousedské vztahy neudělali. Koncepce zklidnění dopravy, kterou vedení obce po svém nástupu do funkcí v r. 2018 avizovalo, se realizovala přechodem přes Čestlickou a květináči na návsi. Proto vzrostla doprava v Dobřejovicích z cca 9 000 aut v obou směrech denně v r. 2018 na současných pouhých cca 14 000 aut denně, jak bylo sděleno na posledním zastupitelstvu. Takže další případný nárůst počtu aut už vlastně nic neznamená;

- dohodnutý nájem znamená významný přínos do obecní pokladny, který jistě v horizontu několika let uhradí náklady obce s výstavbou spojených. Nejsou sice zatím známy, ale známe naše vedení obce, šetřit se na tom nebude. Přitom nájemné není pro ČEZ likvidační a jistě přispěje k vysokým dividendám jeho akcionářů;

- námitka, že samostatné dobíjecí stanice nerealizují žádné okolní obce ani města Říčany a Jesenice, že dobíjecí stanice jsou umísťovány na čerpacích stanicích a u nákupních centrech, neobstojí. Vždyť právě to naplňujeme – máme tady přece společensko-sportovní centrum a kiosek, v souhrnu tedy kulturně nákupní centrum. Chybí nám hluboké znalosti místních podmínek;

zastupitelstvo se zavázalo, že další místa na nabíjení elektromobilů v centru obce již neplánují. Proč, když by se nám tady ještě další vešly? Tohle jediné jsme dosud nepochopili.

Myslíme, že už k tomu není co dodat.

28.5.2024


žádost o poskytnutí informací


Obec Dobřejovice

Na Návsi 26

251 01 Dobřejovice

                                                                                                                               V Dobřejovicích 19.4.2024

Věc: žádost o poskytnutí informací dle zákona 106/1999 Sb. – žádost o doplnění informací k Vašemu záměru pronájmu částí           pozemku parc. č. 595/10 v k.ú. Dobřejovice

Dne 17.4.2024 jste zveřejnili záměr pronájmu dvou částí pozemku parc. č. 595/10 v k.ú. Dobřejovice, každé o rozměru 1 x 1m, pro umístění dobíjecích stanic.

Navrhovaný pronájem, který má sloužit pro výstavbu dobíjecích stanic však sám o sobě vůbec nevypovídá o tom, co to pro lokalitu znamená. Je to jen součást širšího záměru, který nesporně zahrnuje stavbu parkovacích stání, vybudování potřebných inženýrských sítí apod. Z přiloženého plánku není nic z toho patrné. Bez posouzení širších vztahů není možné se kvalifikovaně k navrženému záměru vyjádřit. Z plánku je ale jasné, že je součástí komplexnější dokumentace, která už je proto pro tuto lokalitu zpracována a máte ji k dispozici.

Žádáme Vás proto o poskytnutí následujících informací dle zákona 106/1999 Sb.:

- kdo byl zadavatelem technické dokumentace pro tento záměr

- zveřejnění další částí dokumentace zahrnující zejména umístění parkovacích stání ve vztahu k budoucímu připravovanému parkovišti, pekárenskému stánku apod.

- zda parkovací stání pro nabíjení elektromobilů budou rovněž předmětem pronájmu zájemci o vybudování nabíjecích stanic.


zklidnění dopravy

Jak stávající vedení obce naplnilo jeden ze svých hlavních cílů volebního programu?

Zrušili projekt minulého zastupitelstva, který měl již stavební povolení a probíhal výběr dodavatele stavby. Přišli tím o dotaci 10 mil. Kč a odepsali náklady spojené s pořízením projektu ve výši cca 500 tis. Kč. Rozhodli, viz Dobřejovický zpravodaj (dále jen DZ) č. 1/2019, že projekt bude nahrazen novou smysluplnější koncepcí při využití částí projektu, který je dle nich v pořádku, např. přechod na Čestlické se světelnou signalizací. Kde se nová smysluplnější koncepce ztratila?

Výstavbu nových chodníků, zastávek a úpravu vozovky dle původního projektu nahradili na návsi instalací kontejnerů s květinami. Pro chodce vznikl průchod mezi kontejnery a parkovou zelení. Tím je zatím (do realizace "vize") vyřešeno zklidnění dopravy na návsi!

Za pouhých 386.940,- Kč zadali studie jak odvést část tranzitní dopravu mimo obec a nové sčítání dopravy v obci. Výsledek ohledně objízdných tras je takový, který by většina občanů Dobřejovic, kteří zde žijí, by vedení obce řekla i zadarmo - nerealizovatelné! A sčítání dopravy v r. 2021 prokázalo, že celkově proti poslednímu sčítání v r. 2018 doprava narostla o dalších 1597 aut denně! To je výsledek nezměrného tříletého úsilí vedení obce o zklidnění dopravy!

Zpracovali "vizi" obce! Ale o tom podrobněji na jiném místě.

Odmítli se připojit k účasti na stavebním řízení na komunikaci - výjezd na ulici Říčanská v Průhonicích. Dokonce tento projekt označili jako pro obec prospěšný (DZ č. 10/21) Opak je pravdou - může přivést do obce další stovky aut denně (viz stanovisko spolku v DZ 11/21)!

komunikace

V DZ č. 1/2019 uvádí, že autobusová zastávka na Košumberku u Křížku směr Modletice bude v provozu od 1. září 2019! - kde nic tu nic
V DZ č. 3/2019 uvádí, že zrušení projektu neznamená, že rezignují na řešení dopravních problémů a část svých záměrů upřesnilo:
- chodník na Čestlické (na straně u angl. domků) bude realizován do r. 2020, ve skutečnosti byla až v 1. pol. 2022
- chodník na Čestlické s přechodem se semaforem bude zrealizován do r. 2020 ve skutečnosti byl až v 1. pol. 2022 
- komunikace mezi ulicemi Polní a V Porostlým bude v r. 2019. Tuto stavbu, kterou, vč. dotace na ní, připravilo již minulé   vedení obce, postavili
- okružní křižovatka na Herink měla být hotová v r. 2022. Stavbu, u níž zahájení všech projektových prací, zajistilo ještě   minulé vedení obce, zrealizovali
- oprava ulice Lesíku bude ještě v r. 2019. Skončila ale v r. 2021 
- počátkem r. 2021 zakoupili od Canaby komunikaci ve Sportovní za symbolickou cenu a zároveň obdrželi dar 140.000,-   Kč. Uvádí, že ještě v 1. polovině r. 2021 opraví dlažby, vystaví opěrné zídky a dobudují 4 stožáry veřejného osvětlení. No   a stavba za 440.800,- Kč v srpnu 2022 skončila.

Co navrhujeme?
- je třeba se vrátit ke dříve schválenému projektu, který již mohl být realizován, zúžit na návsi Čestlickou, získaný   prostor využít pro nové chodníky a vybudovat nově autobusové zastávky
- odmítnout návrh na obkroužení návsi ulicí (viz naše stanovisko k "vizi")
- znovu posoudit a zvážit, zda je lepší na návsi kruhový objezd, nebo zachovat stávající uliční čáry
- aktivně se zapojit do územních a stavebních řízení okolních obcí, s cílem nepřipustit rozšíření komerčních zóny v     okolí Dobřejovic. Tyto projekty by do obce přivedly minimálně další stovky aut. Jde o obchodní zónu podél D1, kterou   zastavil ústavní soud, ale obec Čestlice ji znovu otevřela. Další je obchodní zóna, podmíněná výjezdem na Říčanskou v   Průhonicích. Tyto projekty měly a mají podporu dnešního vedení obce.