Územní plán
Tohle raději ne! Stanovisko spolku k záměru obalovny v Herinku topit uhelným prachem.
22. září jsme se dozvěděli, že stavební odbor MÚ Říčany vydal 4.září povolení firmě Pražská obalovna Herink, s.r.o. ke stavbě technologického celku, který má sloužit obalovně asfaltových směsí ke skladování uhelného hnědouhelného prachu a jeho využití jako palivo pro ohřev kameniva v hořáku sušícího bubnu.
Zahájení řízení o tomto záměru nebylo publikováno na úřední desce stavebního úřadu, ani na úředních deskách Herinku a Dobřejovic, ani nikde jinde. Proto o něm nebyla veřejnost informována a neměla tak možnost se k němu vyjádřit. Přitom tento záměr může mít významný dopad na životní prostředí v našich obcích.
Ačkoliv se rozhodnutí vztahuje primárně k Herinku, obalovna leží na hranici katastru naší obce a její vzdálenost od obytné zástavby Dobřejovic je kratší než vzdálenost od obytné zástavby Herinku.
Emise i zápach ze spalování hnědouhelného prachu mohou v naší obci výrazně ovlivnit ovzduší, rovněž tak přeprava hnědouhelného prachu a skladování a přeprava popílku. Proto se pokoušíme dodatečně přihlásit do tohoto řízení jako jeho účastník. Současně jsme uplatnili námitky proti povolení stavby. Závěry stavebního úřadu jsou podle nás nesprávné, neboť vycházejí z nesprávných předpokladů, uvedených v závazném stanovisku KÚ Středočeského kraje. Jde o údaje o kapacitách obalovny, výhřevnosti hnědouhelného prachu a jeho spotřebě, rozsahu vyvolané dopravy.
Konkrétně namítáme, že výrobní kapacita obalovny je, přiuváděné max. očekávané výrobě 193 t /hod. a výrobě 7 hod. denně, nikoliv cca 200 000 t, ale až 337 750 t ročně. Objemu výroby cca 200 000 t dosáhnou už letos. Je logické, že, v případě dostatku zakázek, bude společnost plně využívat kapacitu obalovny.
Dokumentujeme, že výhřevnost hnědouhelného prachu uvádějí 2x vyšší než Energetický institut SEI pro ČR ať už se jedná o prachz Mostu i ze Sokolova. Tzn. že spotřeba bude cca dvojnásobná než uvádějí - při výrobě více než 300 000 t směsi, bude jeho potřeba vyšší než 6 000 t/rok.
Uvádějí, že dopravou hnědouhelného prachu dojde k nevýznamnému navýšení frekvence dopravy - o 0,55% proti současnosti. Žádný výpočet, kterými by tento údaj zdůvodnili neuvádějí. Ani to kudy se bude prach dopravovat a jak.
Vůbec se nezabývají řešením odpadu - popílku, vznikajícího při spalování hnědouhelného prachu, který je zařazen mezi nebezpečné odpady. Obsahuje celou řadu nebezpečných látek (např. těžkých kovů). Podle objemu výroby se může jednat až o cca 750 t ročně. Jak bude řešena manipulace s ním, jeho skladování a likvidace, o tom ani slovo. Obalovna přitom nakládání s nebezpečným odpadem nemá v předmětu podnikání.
Z uvedeného vyplývá, že výchozí údaje pro propočty dopadů na životní prostředí v obcích nejsou podle nás, věrohodné pro posuzování záměru.
Např. u emisí SO2 uvádějí, že do ovzduší se ho dostane více než dvojnásobek oproti dnešnímu spalování plynu s tím, že stávající koncentrace SO2 v ovzduší jsou primárně dány kamenivem, nikoliv plynem. Tzn., že by vliv spalování hnědouhelného prachu na emise SO2 byl cca stejný jako u kameniva. Ale při použití reálných dat ohledně výroby směsí a výhřevnosti hnědouhelného prachu proti stávajícímu stavu bude nárůst očekávaných emisí vícenásobný. Přitom není řešeno to, zda spalování hnědouhelného prachu s nižší výhřevností, neprodukuje více emisí.
Tvrzení, že "v dobře provozované obalovně nejsou pachové vjemy postižitelné mimo areál obalovny" vlastně potvrzuje, že obalovna v Herinku není dobře provozována. V obytné zástavbě, která je nejblíže obalovně, je totiž zápach cítit často. A to je zatím spalován plyn, který není jeho zdrojem. Zápach z pálení hnědouhelného prahu, který je každému, kdo bydlí v lokalitě, kde jsou topeniště s tímto palivem, velmi dobře znám. Vliv na ovzduší bagatelizují, když uvádějí, že vzhledem ke vzdálenostem k obydlím jej nelze předpokládat. Lze očekávat, že i vzhledem k převládajícímu směru větrů k Dobřejovicím bude tento zápach ještě častější a intenzivnější. Stanovisko KÚ, že jako orgán ochrany ovzduší není kontrolním orgánem a neprovádí kontrolu provozu zdroje znečišťování ovzduší, že v případech, kdy dochází k obtěžování zápachem z obalovny, se máme obracet na ČIŽP, která má pravomoc ke kontrole a případným sankcím, nelze akceptovat. Snaží se tím zbavit se odpovědnosti za to, že jako orgán ochrany ovzduší nezajistil již v přípravném řízení schvalování záměru, aby k těmto problémům nedocházelo.
Argument investora, že změna paliva je motivována obavou z možné nedostupnosti plynu je v současnosti překonán a rozšíření využívání uhlí a uhelného prachu je zcela v rozporu s cílem energetické politiky státu a ochrany klimatu.
Posudek investora při hodnocení dopadů na životní prostředí, který byl zásadním pro rozhodnutí stavebního úřadu, vůbec nebere v úvahu již dnešní stávající zatížení dotčených obcí emisemi, dopravou apod. Není zpracován nezávislými znalci a snaží se prosadit zájmy investora, který je jeho objednatelem.
Vzhledem ke všemu výše uvedenému navrhujeme, aby odvolací správní orgán rozhodnutí stavebního odboru MÚ Říčany ze dne 04.09.2023, zrušil.
Absurdní je v této souvislosti opakované tvrzení v posudku, že záměr není v rozporu s Programem zlepšování kvality ovzduší Zóna Střední Čechy.
7.10.2023