příprava obchodních zón

Výjezd na ulici Říčanská v Průhonicích – pokračování

Naposledy jsme Vás informovali o tomto projektu, když několik občanů Dobřejovic, kteří se díky odvolání na KÚ Středočeského kraje stalo účastníky řízení, podalo námitky proti záměru propojit "kulaťák" u exitu 8 s ulicí Říčanská v Průhonicích. Tento záměr může přivést do obce další stovky aut. Proto s ním, na rozdíl od vedení obce, nesouhlasí. Text námitek (dopis z 25.3.2024) proti stavbě je od konce března t.r. zveřejněn v sekci Soubory.

Zcela podle očekáváníMÚ Říčany vydal 30.9.2024 Rozhodnutí, kterým záměr schválil. Proti tomuto rozhodnutí podali účastníci řízení, zastoupení naším spolkem, odvolání. Proč?

S našimi námitkami, zpochybňujícími především údaje uváděné investorem ohledně počtu vozidel, které budou využívat komunikaci, která má být napojena na ulici Říčanská v Průhonicích a návazně na to, jak zatíží dopravu v Dobřejovicích, se stavební úřad řádně nevypořádal, zamítl je, aniž by se jimi konkrétně zabýval. Pouze konstatoval, že posudky investora jsou v pořádku. Stavební úřad:

  • popírá, že na prezentované frekvenci dopravy má vliv struktura obchodů v zóně! Podle něj stačí používat standardní metodiku běžně používanou v dopravně-inženýrské praxi, které umožňují vytvořit modely dopravního zatížení i při neúplných informacích o konkrétních objektech. Nelze prý vycházet z konkrétních připravovaných obchodních prostor, jelikož takové prostory nejsou předmětem tohoto řízení a nelze určit, zda a kdy budou vybudovány. Ale odporuje si, protože u akustické studie uvádí, že je v ní počítáno s komplexní budoucí výstavbou pro rok 2030 a výstavba budoucího záměru komerční zóny v ní byla zohledněna.

To je absurdní! Jakýkoliv posudek musí vycházet, a zohlednit, skutečné, resp. předpokládané počty vozidel které do lokality vjedou. Je přeci rozdíl mezi sty a tisíci zákazníků denně. Jak posoudit správnost údajů předložených investorem? Jaké podklady investor zadal zpracovateli posudku? Předkládané údaje jsou z těchto důvodů nepřezkoumatelné.

  • odmítá, že by komunikace mohla být užívána také jako objízdná trasa a zkratka do obchodní zóny v Čestlicích. Prý nemáme tento názor podložen, protože mnohem kratší objízdná trasa by vedla přes ulici Obchodní v Čestlicích. Nebere v úvahu, že již nyní v případech kolon na D1, zejména v ranní špičce, stojí a popojíždějí auta už na příjezdových trasách do Dobřejovic! Řidiči se vždy snaží najít, jak si cestu zkrátit – neřídí se délkou trasy, ale časem. A pokud jde o cestu do stávající obchodní zóny v Čestlicích, je trasa přes napojení na ulici Říčanská nejen kratší, ale vyhýbá se dvěma kruhovým objezdům a jedné řízené křižovatce. Stanovisko úřadu nevychází ze skutečné situace v dopravě na předmětném území.
  • odmítá jako nedůvodné tvrzení účastníků, že materiál "Hodnocení SEA změny Územního plánu Čestlice, ..." a dalších 2 posudků, na základě kterých vydal souhlas se záměrem vychází ze zastaralých a účelově uváděných údajů. Např. uvádí:
  • že v horizontu dopravy do r. 2030 by mělo projíždět Dobřejovicemi v obou směrech 10.670 všech vozidel/24 hod. To je ale na úrovni skutečnosti 2021! A podle odhadů tato intenzita dopravy vysoko překračována již dnes.
  • že v případě výstavby na plochách 12a a 12b by za 7 let mělo projet v obou směrech 11.930 všech vozidel/24 hod. Co konkrétně znamená "výstavba na plochách 12a a 12b" autoři materiálu neuvádějí!I z tohoto důvodu jsou údaje uváděné v materiálu nepřezkoumatelné a tedy nedůvěryhodné. Proč autoři neprovedli průzkum skutečného zatížení dopravy v Dobřejovicích a teprve tyto údaje nebyly základem pro prognózování vývoje do r. 2030? K tomu by ale bylo potřeba odtajnit strukturu uvažovaných komerčních objektů pro toto území.

Jako jediný argument uvádí, že intenzita dopravy v Dobřejovicích je více ovlivňována dopravou z

Exitu 6, nikoliv 8. To je ale nesmyslné tvrzení.

Napojení Dobřejovic je pouze z Exitu 8 a silnicí z Čestlic vedoucí přes D1 u Exitu 8. I vozidla, která

sjíždějí z Exitu 6 do obchodní zóny v Čestlicích a poté směřují do Dobřejovic musí přejet D1 u Exitu

8. A z čeho vychází údaj investora, který MÚ Říčany opakuje, když tvrdí, že max. nárůst tranzitní

dopravy z Dobřejovic bude jenom + 100 aut denně?

  • nikdo se nezabývá tím, že kruhovým objezdem, ze kterého je jediný vjezd na komunikaci má

projektovanou kapacitu 8.300 vozidel/24hod., již dnes projede více jak 11.000 aut/24hod. a investor předpokládá jeho další zatížení.

  • za nadbytečný považuje požadavek na zpracování nezávislé studie o dopadech zvýšení dopravy v Dobřejovicích.

Navrhovaná komunikace, resp. komerční zóna podél ní, je v bezprostřední blízkosti Dobřejovic, přes které už dnes jezdí více jak 11.000 aut denně z a do oblasti Jesenice, Dolních Břežan, Vestce, Herinka. Záměr schválený MÚ v Říčanech může tento stav ještě zhoršit.

Ze všech výše uvedených důvodů se účastníci řízení domnívají, že vliv a dopady navrhované stavby lze posuzovat pouze jako celek, tj. včetně staveb, které jsou na ní funkčně připojeny.

Nesouhlasí proto s předloženým záměrem a s jeho schválením MÚ Říčany a navrhují ho zrušit.

16.10.2024

Výjezd na ulici Říčanská v Průhonicích – další vývoj

V sekci Soubory - příprava obchodních zón přinášíme text odvolání podaného na KÚ Středočeského kraje 25.6.2023 proti usnesením Městského úřadu Říčany, kterými úřad již potřetí zamítl občanům Dobřejovic účastenství ve společném územním a stavebním řízení "Komunikace a inženýrské sítěČestlice propojení stávající místní komunikace na trasu silnice III/0039 (ul. Průhonická/Říčanská)". V textu jsou pouze začerněna jména spoluobčanů, kteří odvolání podávají. 

Výjezd na ulici Říčanská v Průhonicích 

V květnu 2020 bylo zahájeno společné řízení ve věci zbudování výjezdu z tzv. komerční zóny Čestlice jih na ulici Říčanská v Průhonicích. Předložený návrh, jako základní stavba pro celkový záměr, má vybudovat výjezd stávající místní komunikace od kruhového objezdu u exitu 8 na ulici Říčanská v Průhonicích. Investor uvádí objem dopravy na 2800 pohybů vozidel za 24 hodin v jednom směru, z toho 60 pohybů těžkých vozidel. Vychází z předpokládané struktury komerčních objektů, které by měly být na tuto komunikaci navázány, ale nemají dosud ani územní rozhodnutí. Není tedy jisté, jaké objekty, o jaké kapacitě a kdy tam budou stát. Nelze, při neexistenci těchto informací posoudit jakékoliv číslo, které investor uvádí, tedy ani směry dopravy do a z komerční zóny, a tedy dopad její dopravy na okolní obce, vč. Dobřejovic.

Náš spolek ani obec Dobřejovice do řízení zahrnuty nebyly. Jedná se o řízení, které se sice vztahuje ke katastru obcí Čestlice a Průhonice, ale doprava do a z výše uvedené komerční zóny se může výrazně dotknout občanů v Dobřejovicích. Z tohoto důvodu spolek a 20 občanů Dobřejovic požádalo 6.5.2020 MÚ Říčany o zahrnutí mezi účastníky řízení. Obec s vybudováním komunikace souhlasí.

Návazně na to spolek uplatnil 19.5.2021 u MÚ Říčany své námitky vůči tomuto záměru. Text podání naleznete v sekci Soubory - příprava obchodních zón. Vycházejí z toho, že se Dobřejovice potýkají s vysokým dopravním zatížením, které se stále zvyšuje. S tím souvisí nárůsty hluku a imisí. Je nesporné, že výstavba komerční zóny se dotkne nejen obce Čestlice, ale i okolních obcí. Projeví se dalším zvýšením průjezdu budoucích zákazníků, dodavatelů a zaměstnanců z oblasti kolem Jesenice, Vestce, Dolních Břežan a obcí na jih od nového Pražského okruhu přes obec Dobřejovice. Jde o výrazně kratší a rychlejší trasu, ale je optimální i pro vozy bez dálničních známek. Podle nás je proto nutné posuzovat stavbu komunikace současně se záměrem stavby komerční zóny.

MÚ Říčany 8.7.2021 zamítl účastenství spolku, protože se nejedná o řízení EIA, a proto se ani nezabýval předloženými námitkami. KÚ Středočeského kraje následně 8.7. 2021 zamítl naše odvolání z 22.6.2021 s odkazem na novelu zákona 144/1992 Sb., která od 1.1.2018 omezila účast ekologických spolků v územních a stavebních řízeních. Můžeme však podat správní žalobu proti vydanému územnímu rozhodnutí nebo stavebnímu povolení. Jsme přesvědčeni, že připravovaným záměrem by došlo ke zhoršení stavu životního prostředí v Dobřejovicích, a máme proto být účastníkem řízení a máme právo podávat námitky. Proto jsme 7.9.2021 podali správní žalobu k MS v Praze (text naleznete v sekci Soubory - příprava obchodních zón). Ten naši žalobu Rozhodnutím ze dne 5.5.2022 zamítl (text naleznete rovněž v Soubory - příprava obchodních zón). Potvrdil stanovisko KÚ Středočeského kraje.

MÚ Říčany 10.8.2021 zamítl i účastenství občanům Dobřejovic. Následně však po jejich odvolání KÚ Středočeského kraje dne 30.11.2021 Rozhodnutí MÚ Říčany zrušil. Ten však 28.4. znovu účastenství zamítl a proto 17 občanů Dobřejovic podalo 16.5.2022 nové odvolání. A úspěšně! V červenci KÚ znovu Rozhodnutí MÚ Říčany zrušil.

K tomuto problému se aktivně vyjadřuje i průhonický spolek Krajina pro život. Má s naším spolkem shodný názor.

V současné době není ve společném řízení žádný posun.

Komerční zóna podél D1

Zastupitelstvo obce Čestlice na svém 44. jednání dne 22.6. přijalo usnesení " .....kdy po vydání metodického pokynu k aplikaci novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, a s přihlédnutím k němu, pořizovatel ve spolupráci s určeným zastupitelem a investorem připraví novou žádost o změnu stanoviska orgánu ochrany zemědělského půdního fondu..." Jde o Změnu č. 2 ÚP Čestlic týkající se komerční zóny na 190.000 m2 podél D1, kterou zastavil Ústavní soud.

Zastáváme stále stejné stanovisko - s vybudováním této komerční zóny NESOUHLASÍME! Uděláme v budoucnu vše, abychom ji znovu zastavili!